Kritans Stickspår

Om du inte har något bättre för dig.

Thursday, June 08, 2006

Zlatan Ibrahimovic har inga problem

DN kör denna vecka ganska hårt på att Zlatan Ibrahimovic befinner sig i obalans. Upprinnelsen är, vad jag förstår, att Ibrahimovic blev irriterad på en DN-fotograf som ville plåta när han satt och fikade med några andra landslagsmän.

Nu skriver DN järnet om missade skott, spända mungipor och uteblivna leenden. Ord som "turbulens" får ackompanjera artiklar om vilka som kan hoppa in om Ibrahimovic inte är i form.

För det första. Jag är otroligt trött på medier som konstruerar egna verkligheter på detta sätt. Att Ibrahimovic inte vill smajla för DN är inget problem för mig. Och, tror jag, inget större problem för Zlatan Ibrahimovic heler. Det är ett problem för en självgod redaktion, och ett uttryck för en inställning, som ser det som en rättighet att över allt få de "godbitar" man vill ha av landslagsspelare.

Flera medieföretag har klagat på att man nu för tiden får hålla tillgodo med järnhårt kontrollerade presskonferenser och att spelarna inte kan bjussa på sig själva eller "det där lilla extra". Men, för i helvete, säger jag, detta är fotbolls-vm. Landslaget får gärna låsa in sig i Stammheim om det gynnar deras uppladdning. Vill man att spelarna skall vara personliga eller jönsa sig i största allmänhet får man passa på tidigare på säsongen eller bevaka landbandy.

Som supporter önskar jag att pressen finge lägga paparazzimödan på England t ex. Det vore finfint med lite teleobjektiv på Lampards morgontoalett, eller varför inte ett fotomontage med hela mittfältet och lite ölsejdlar och rubriken "Dags igen?", anspelande på gamla fina brittiska traditioner att gå ut och partaja mitt under mästerskapet.

För det andra. Ibrahimovic har genom åren fått ta så mycket skit från svensk press. I bästa fall förminskas han genom att ständigt beskrivas som lite halvtokig och bohemisk, eller exotiseras lite i största allmänhet. I värsta fall beskrivs han som divig, arrogant och egenkär. Det är uppenbart att Ibrahimovic har försökt jobba på detta från sitt håll. Det lilla jag sett från presskonferenserna har visat en vilja att vara både personlig, bjuda på skratt och snabba repliker, och att bli betraktad som en professionell fotbollsspelare. Punkt.

Den första ambitionen kräver pressen på ett sätt som man aldrig skulle komma på tanken att förvänta sig av en träbock som Andreas Isaksson, t ex. Och den andra ambitionen tar man inte in. Ibrahimovic är en genialisk och bohemisk troublemaker från förorten. Nära till skratt, nära till blixtar i de mörka ögonen, rytmen i blo... Ja, ni hajjar.

För det tredje. Under min livsstid har Sverige aldrig haft en spelare av Ibrahimovics kaliber. Att han missar ett och annat skott på träning rör mig inte i ryggen. Jag tror att han kommer att göra ett fantastiskt VM.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home