Kritans Stickspår

Om du inte har något bättre för dig.

Thursday, May 11, 2006

Bra jobbat

Igår berättade Aftonbladet på första sidan, eller om det var löpet, att Keith Richards aldrig mer skulle kunna stå på scen. Feta typsnittet. Inga citattecken. I tidningen kunde man säkert läsa "uppger källor och "erfar Aftonbladet". Så att det blir lite mindre ljug. Nu kan inte ens löp om att hela Stones - som jag tycker mycket om - blivit förkylda/sjuka/dödsjuka/omkomna/begravda/kremerade/spridda över Värtan få mig att köpa ett lösnummer det är liksom alltid lite för mycket "uppger källor" och "erfar Aftonbladet/Expressen". Så vad man egentligen skrev vet jag ju inte.

Jag minns när Expressen förra våren hade löpet om att PROFESSOR Eva Lundgren hade HEMLIGA samtal om SEX med HELGE FOSSMO på KUMLA. Eftersom hon själv berättat om sitt projekt i Svenska Dagbladet ett par dagar tidigare ringde min vän J faktiskt upp "journalisten" Ingvar Hedlund för att höra vad det var som var så hemligt. Så här gick snacket, om jag minns rätt.

"H: - Jaa?
J: - Jo, jag undrar lite, du skriver ju en del om professor Eva Lundgren...
H: - Mmm...
J: - Och idag har ni ett löp om att hon har hemliga samtal om sex med Helge Fossmo.
H: - Ja...
J: - Det här berättade ju hon själv om i Svenska Dagbladet i söndags.
H: - Ja?
J: - Och då undrar ju jag vad som är så hemligt.
H: - Jag har pratat med kollegor till henne. De vet inte vad hon jobbar med.
J: - Men de du citerar sitter ju inte ens i samma byggnad. Och hur kan det vara hemligt när det står i en rikstäckande morgontidning?
H: - Ja, längst ner ja... Lite kort... Förresten, vem är du?"

Det ville inte min kompis säga. Han hänvisade till källskyddet, som han trodde man kunde. Det kunde man inte. Ingvar Hedlund blev bara arg och la på.

Idag verkar Keith i princip frisk. Må journalistpriserna regna.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home