Kritans Stickspår

Om du inte har något bättre för dig.

Friday, May 12, 2006

Vilken stjärna

Niklas Svensson är politisk reporter på Expressen. Han har två bloggar; på den ena är han lite mer privat och på den andra är han politisk reporter. På den senare kan man läsa hans referat av partiledarduellen mellan Göran Persson och Fredrik Reinfeldt igår. Han var så att säga där. Godbitar ur referatet följer här:

"Marieberg nästa
Er bloggare lämnar nu tv-huset och åker tillbaka till redaktionen. Vi hörs igen om en stund.
Skrivet av Niklas Svensson 2006-maj-11 21:30:37 "

eller

"Hej på en stund
Nu är det bara några minuter kvar av duellen. Och partiledarna får två minuter vardera för att tala. Nu lämnar er bloggare en stund.
Skrivet av Niklas Svensson 2006-maj-11 20:53:29"

eller

"Fotograferna till studion
Nu lämnar fotograferna pressrummet. De får nu gå ner till studion för att plåta Göran Persson och Fredrik Reinfeldt. Strax får också er bloggare gå ner dit, då stannar bloggen en stund...
Skrivet av Niklas Svensson 2006-maj-11 20:51:58"

Hittar inget om hur det går till när han t ex kissar eller bajsar, men det finns kanske på en annan blogg. I rättvisans namn skall jag också visa att han intresserar sig för politiken. Så här kan det se ut.

"Om invandrarjobb
Göran: "Nu har vi en god chans att ge fler jobb."Fredrik: "Jag tror det är få som delar Görans bild av att det går bra. Jag är beredd att testa mycket för att komma längre. Jag håller inte med om att detta inte är ett stort problem i dag.Göran: "Jag döljer inte att det finns problem med detta i dag. Men du kan inte jämföra med 50- och 60-talen. De som är här nu har ofta kommit som flyktingar, med traumatiska upplevelser. Vi har tagit emot dem, och det är jag stolt för."
Skrivet av Niklas Svensson 2006-maj-11 20:48:23"

Helt perfekt för alla som inte har tv. Niklas avslutar sedan:

"Sammanfattning
Strax publiceras en sammanfattande text på EXPRESSEN.SE. Er bloggare återkommer vid nästa stora politiska evenemang. Tack för ikväll.
Skrivet av Niklas Svensson 2006-maj-11 22:37:33"

Vad jag tror är Niklas sammanfattning hittar du här. En fin gammal Niklas-klassiker är denna.

Ok, varför skriver jag om detta? Vadan denna Niklas-bashing? Ja, för mig representerar herr Svensson en journalistisk inriktning som bevakar politik och samhällsfrågor på samma sätt som säg, schlagerfestivalen eller Robinson (som han för övrigt skrivit en bok om). Det är personfixerat, ytligt och allt skall beskrivas i termer av "granskning" eller "avslöjande". Det blir tjatigt och - samtalet om politiken fördummas. Vilket är dåligt för demokratin, men bra för de som har saker att dölja. Niklas Svensson skulle inte hitta ett verkligt avslöjande ens om det hoppade upp och bet honom i pungen. Tror jag.

1 Comments:

  • At 7:31 AM, Blogger Redaktörn said…

    Men du förstår ju inte. Hela Niklas Svensson är ett konstverk, en installation, gjord av mediekritiskt konstkollektiv. Om tio år är projektet avslutat och då kommer man att kunna återuppleva dygnslånga direktreferat från NS med hjälp av sådana där VR-brillor och hörlurar.

     

Post a Comment

<< Home